Τετάρτη 12 Μαρτίου 2014

ΣΟΥΗΔΙΑ: Πραγματική Euro-Γιορτή χωρίς Αναίρεση

Το 1958 η Σουηδία γινόταν η δεύτερη, μετά τη Δανία, σκανδιναβική χώρα που συμμετείχε στον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό με ένα τραγούδι προϊόν εσωτερικής επιλογής με το αστέρι της εποχής την Alice Babs. Και ήταν τόσο μεγάλη η απήχηση της πρώτης αυτής συμμετοχής, αλλά και του ίδιου του Διαγωνισμού στο κοινό της χώρας, ώστε την επόμενη κιόλας χρονιά η τότε σουηδική ραδιοφωνία και τηλεόραση (SR) να διοργανώσει την πρώτη δημόσια εθνική επιλογή με τη συμμετοχή οχτώ τραγουδιών. Ένα χρόνο μετά ο Εθνικός Διαγωνισμός απέκτησε όνομα: "Eurovisionschlagern, svensk final" (Eurovision shlager, σουηδικός τελικός), για να καταλήξει στο σημερινό του το "Melodifestivalen" (Το Φεστιβάλ Τραγουδιού) το 1967.
Στη δεκαετία του εξήντα, η σουηδική επιλογή χαρακτηρίστηκε από πολυπλοκότητα στον τρόπο επιλογής, αλλά και από νικητήριες συνθέσεις που συνήθως ακολουθούσαν την ευρωπαϊκή πεπατημένη με τα ανάλογα μέτρια αποτελέσματα. Φωτεινές εξαιρέσεις η δεύτερη θέση του 1966, αλλά και η εξ ολοκλήρου αγγλόφωνη οπερατική συμμετοχή του 1965, που στάθηκε η αφορμή να θεσπιστεί ο κανονισμός για την υποχρεωτική συμμετοχή της κάθε χώρας στην εθνική της γλώσσα. Από τα τέλη του '60 η διαδικασία της επιλογής απλοποιείται, γίνεται πιο φιλική στο ευρύ κοινό με τη χώρα να κάνει συχνότερη την παρουσία της στην πρώτη δεκάδα της τελικής κατάταξης. Η νίκη των ABBA το 1974 με ένα διαφορετικό "καθαρόαιμο" ποπ τονώνει το ήδη αυξανόμενο ενδιαφέρον των σουηδών καλλιτεχνών με αποτέλεσμα τα επόμενα χρόνια η Σουηδία με ποπ ακούσματα κυρίως, άλλοτε περισσότερο και άλλοτε λιγότερο κοντά στην "ΑΒΒΑ-συνταγή", να μετρά συχνότερες παρουσίες στην πρώτη πεντάδα, αλλά και τρεις ακόμη νίκες (1984, 1991, 1999).

Η νίκη του 1999 έδωσε την ευκαιρία στη χώρα να προσφέρει την επόμενη χρονιά μια ανανεωμένη μοντέρνα εκδοχή του Ευρωπαϊκού Διαγωνισμού, αλλά και να σταθεί η μεγάλη αφορμή για την ανανέωση και του δικού της Φεστιβάλ. Το 2002 το "Melodifestivalen" εκσυγχρονίζεται και μεγαλώνει: αντί για δέκα, 32 συνθέσεις διαγωνίζονται σε πέντε προκριματικές σειρές και έναν τελικό, σε έξι εβδομάδες, σε έξι διαφορετικές πόλεις της Σουηδίας δίνοντας έτσι το δικαίωμα, αλλά και τη χαρά σε κάθε πολίτη της χώρας να απολαύσει τη γιορτή αυτή του τραγουδιού. Τα μεγάλα ονόματα που συμμετέχουν αυξάνονται και πληθύνονται, ενώ οι συμμετοχές το 2004 ξεπερνούν για πρώτη φορά τις 3200 εκπλήσσοντας ακόμη και τους ίδιους τους ιθύνοντες της σουηδικής τηλεόρασης (SVT).
Έκτοτε η γιορτή του "Melodifestivalen" λάμπρυνε ακόμη περισσότερο, αγκαλιάστηκε από όλο το καλλιτεχνικό φάσμα της χώρας και όχι μόνο, αλλά και από τα εκατομμύρια των τηλεθεατών στη χώρα, αλλά και σε ολόκληρη την Ευρώπη. Τα δε θλιβερά γεγονότα του 2005 με την καταστροφή από το τσουνάμι στον ινδικό ωκεανό με χιλιάδες θύματα σουηδούς δε άφησαν αδιάφορο το εν λόγω Φεστιβάλ, που από εκείνη τη χρονιά και έπειτα καθιερώνει διπλά νούμερα τηλεψηφοφορίας σε κάθε διαγωνιζόμενο, ένα με απλή χρέωση και ένα με αυξημένη, της οποίας η διαφορά προορίζεται για το "Radio Jelpen" (ράδιο βοήθεια).
2014, μία χρονιά μετά τη σουδική γιουρο-διοργάνωση, η δημόσια τηλεόραση της χώρας (SVT) εισάγει το πλαφόν του 20% σε γυναίκες δημιουργούς. Στην πόλη του Μάλμε, εκεί, όπου όλα τελείωσαν πέρσι για τον 58ο Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό... Εκεί, όπου όλα άρχισαν για τη φετινή 53η σουηδική συμμετοχή με τη διοργάνωση της πρώτης ημιτελικής βραδιάς. Παραδοσιακά, από το 2002 32 συνθέσεις διαγωνίζονται σε μία διαδικασία που διαρκεί έξι εβδομάδες: οι τέσσερις ημιτελικοί, η βραδιά της δεύτερης ευκαιρίας, αλλά και του τελικού διοργανώνονται σε έξι διαφορετικές πόλεις, έτσι ώστε να δίνεται η ευκαιρία σε περισσότερο κόσμο σε όλη τη χώρα να απολαύσει αυτή τη μεγάλη μουσική και τηλεοπτική γιορτή. 
Φέτος, η διαδικασία που ξεκίνησε την 1η Φεβρουαρίου τελείωσε το Σάββατο 8 Μαρτίου με τις 10 καλύτερες συνθέσεις να διαγωνίζονται μπροστά σε 35.000 θεατές στην Friends Arena στη Στοκχόλμη. Για τρίτη συνεχόμενη φορά ο νικητής αναδείχτηκε από το συνδυασμό της ψήφου 11 επιτροπών από ισάριθμες ευρωπαϊκές χώρες και την ψήφο του σουηδικού κοινού. Είναι χαρακτηριστικό, ότι 4.130.000 θεατές παρακολούθησαν μόνο την βραδιά του Τελικού, ενώ η τηλεψηφοφορία ανήλθε στο 1.645.000 τηλεφωνήματα και sms. Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά υπήρξε διαφωνία μικρότερης, είναι αλήθεια, κλίμακας. Αντίθετα με πέρσι, ήταν η σειρά του σουηδικού κοινού να επικρατήσει. Έτσι, 30χρονη Sanna Nielsen, στην έβδομή της συμμετοχή στη σουηδική διαδικασία επιλογής, όλες στην τελική βραδιά, κατάφερε επιτέλους να πάρει το σουηδικό εισιτήριο και ερμηνεύοντας άψογα, όπως άψογα πάντα ερμηνεύει, τη δυναμική μπαλάντα Undo (αναιρώ), θα προσπαθήσει να μην αναιρέσει τη μεγάλη αγάπη που της δείχνει το σουηδικό και όχι μόνο κοινό.
Οι Σουηδοί, όπως όλοι οι Σκανδιναβοί, αγαπούν και τιμούν αυτόν το θεσμό. Είναι μια πραγματική γιορτή για όλη τη χώρα, ένα μεγάλο τηλεοπτικό γεγονός με έξυπνο και ανανεωμένο κάθε χρονιά θέαμα με ξεκάθαρες και ανοιχτές σε όλους διαδικασίες με τη συμμετοχή όλων. Είναι το πραγματικό νόημα του Ευρωπαϊκού Διαγωνισμού!




Α/Α
Τίτλος
ΔΑΝ
ΕΣΘ
Σύνολο Επιτροπής
Τηλεψηφοφορία
ΣΥΝΟΛΟ
ΘΕΣΗ
Ψήφοι
%
Πόντοι
1
  "Natural"
1
2
1
4
35,208
3.0%
14
18
10
2
  "Songbird"
4
1
4
6
10
2
2
2
31
75,748
6.4%
30
61
7
3
  "Blame It on the Disco”
12
8
8
10
6
6
12
62
120,654
10.1%
48
110
3
4
  "Yes We Can"
1
1
4
8
4
6
8
32
52,844
4.3%
21
53
8
5
  "Bröder"
2
12
6
12
2
1
10
1
46
93,974
7.9%
37
83
5
6
  "Survivor
8
2
4
6
6
2
12
2
1
10
4
57
67,366
5.6%
27
84
4
7
  "To the End
10
8
2
4
1
4
6
4
39
109,363
9.3%
43
82
6
8
6
6
10
10
10
8
10
4
8
12
6
90
307,788
25.8%
122
212
1

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου